ENS / China Scholarship Council doctoral scholarship programme 2018

Appel à candidature 2018 / Call for applications 2018

Bourses doctorales ENS françaises – China Scholarship Council (CSC)

ENS - China Scholarship Council (CSC) doctoral scholarship programme

Under the agreement between the group of the 4 French ENS and the China Scholarship Council (CSC), ENS Rennes is launching a PhD call for applications intended to recruit high-level-students that wish to carry out a PhD within one of its associated research laboratories.

Accord/agreement ENS - China Scholarship Council

• Le Groupe des Ecoles normales supérieures (ENS) a signé un accord avec le China Scholarship Council (CSC), qui prévoit le financement de 30 doctorants/an pour l'ensemble des ENS (Paris, Paris-Saclay, Lyon, Rennes), sur la base d’une pré-sélection par les ENS, puis par le CSC.
  • The Écoles Normales Supérieures (ENS) Group has signed a cooperation agreement with the China Scholarship Council - CSC, providing funding for 30 PhD students for the whole ENS group (Paris, Paris-Saclay, Lyon, Rennes), on the basis of a selection by the ENS and by the CSC.

Critères de sélection / selection criteria

• Les critères de sélection tiendront compte de la qualité de la candidature, de l’intérêt du sujet de recherche pour le laboratoire d’accueil et pour l’ENS Rennes, ainsi que de l'existence de coopérations avec l'université d'origine des candidats (ECNU à Shanghai - PROSFER/JoRISS, Université Fudan à Shanghai, Université de Pékin, LIA, …)
  • The selection criteria will take into account the quality of the application, the interest in the topic of research by the host laboratory in ENS Rennes, and in the existing cooperations with the home university candidates (PROSFER-JoRISS programmes with ECNU in Shanghai, university of Fudan in Shanghai, Beijing, international associated laboratories...).

CALENDRIER - SCHEDULE 2018

Etape 1 - phase 1

• Appel à proposition des sujets de thèse (à transmettre au Service des relations internationales) et publication au fil de l'eau – à partir de janvier 2018.
  • Call for thesis proposals (to be sent to the International Relations Office) and publication as from January 2018.

Etape 2 - phase 2

• Appel à candidatures - du 20/01/2018 au 01/03/2018
  • Call for applications – as from January 20th 2018 to March 1st, 2018

Etape 3 - phase 3

-        Sélection des candidatures - début Mars 2018

-        Selection of applications – Early March, 2018

Dossier de candidature à fournir / application file and documents to be submitted

•   CV détaillé du candidat / detailed CV (in English OR in French), indicating current level in English and in French,
  • lettre de motivation du candidat en anglais ou en français / application letter in English OR in French,
  •  CV du Directeur de thèse signé / the PhD supervisor’s biography - signed,
  •  projet de thèse signé par le directeur de thèse / a description of the thesis project signed by the PhD supervisor,
  • lettre d’acceptation signée par le Directeur de thèse avec description du sujet de thèse proposé et du contexte de la coopération. Cette lettre doit être visée par le Directeur du laboratoire et le Directeur de l’Ecole doctorale / an acceptance letter signed by the PhD supervisor which includes a brief overview of the thesis proposal and its implementation context. This letter should also be signed by the head of the host laboratory and the doctoral school.
  • lettre de pré admission, signée par l’établissement / provisional admission letter signed by ENS.

Conditions d'éligibilité :

·        La bourse est pour une durée de 4 ans maximum. Son montant est de 1200 €/mois. Les cotutelles et les codirections de thèse sont privilégiées. Dans le cas d’une cotutelle, la bourse est versée pour les périodes où le doctorant chinois est en France.

The scholarship is awarded for a time period of up to 4 years maximum for the amount of 1200 €/month. Jointly supervised PhD projects are given priority. In this case the scholarship is awarded only for the time spent in France.

·        Les candidats doivent être de nationalité chinoise, résider en Chine et ne pas avoir un emploi en dehors du territoire chinois au moment de la candidature.

Candidates must be of Chinese nationality and be living in China at the time of application.

·        Les candidats ayant obtenu la bourse CSC s’engagent à retourner en Chine après la soutenance de la thèse ou après un séjour postdoctoral à l’étranger (après accord du CSC).

Successful candidates commit to returning to China upon completion of the PhD after the viva voce defense or after a postdoctoral period abroad (with permission from the CSC).

·        Ils doivent remplir les conditions d’admission et de sélection de l’ENS Rennes ; ils doivent faire preuve d’un très bon niveau d’anglais et, pour certains domaines en sciences humaines et sociales, d’un très bon niveau en langue française (B2 minimum C1 recommandé).

Candidates must fulfill all admission and selection requirements put forth by ENS Rennes; they must prove to have a very good level in English and for certain domains in Human Sciences a very good level in French (B2 or C1 level).

·        Ils doivent être accueillis dans un laboratoire ayant pour tutelle l’ENS Rennes : http://www.ens-rennes.fr/laboratoires-partenaires/

PhD students will be hosted within one of ENS Rennes’ partner laboratories: http://www.ens-rennes.fr/laboratoires-partenaires/

Contact :

International Relations Office